Frequently asked questions

Wat is Westerse Medische Acupunctuur (WMA)?

Een acupunctuur behandeling bestaat uit het plaatsen van zeer dunne naalden (0.15-0.20 mm) door de huid. Deze naalden blijven, afhankelijk van de techniek en het doel, gedurende enkele seconden tot maximaal 30 minuten zitten.

Westerse medische acupunctuur (WMA) is een aanpassing van Chinese acupunctuur, waarbij gebruik wordt gemaakt van de huidige anatomische en fysiologische kennis en de principes van Evidence Based Medicine. Zo wordt uitgegaan van een westerse diagnose en worden de acupunctuurpunten in WMA op basis van de huidige neurofysiologische kennis geselecteerd. Technieken die in medische acupunctuur onder andere gebruikt worden zijn dry needling en electroacupunctuur. Dry needling is een behandelmethode waarbij spierknopen (verdikkingen in spieren) worden aangeprikt zodat deze spier ontspant. Bij electroacupunctuur wordt een acupunctuurpunt via de naald elektrisch gestimuleerd. Dit versterkt het effect van de naald.

Acupunctuur bevordert onder andere de doorbloeding en stimuleert het vrijkomen van lichaamseigen pijnstillers, zoals adenosine en endorfines. Daarnaast heeft acupunctuur een ontstekingsremmend effect. Verder kan acupunctuur een effect hebben op het autonome zenuwstelsel, waarbij desgewenst de sympaticus (actie) of de parasympathicus (rust) geactiveerd kan worden.

Is acupunctuur bewezen effectief?

Acupunctuur is onder andere bewezen effectief bij:

• Pijnklachten
  • Lage rugpijn
  • Nekpijn
  • Knie artrose (osteoartrhitis)
  • Slaapproblemen
  • Schouderklachten
  • Migraine
  • Spierspanningshoofdpijn
  • Kaakgewrichtsklachten (temporomandibulaire dysfunctie)

Acupunctuur is onder andere mogelijk effectief bij:

• Hooikoorts
  • Bijholte ontsteking
  • Overactieve blaas
  • Stress klachten
  • Peesontsteking (tendinitis)
  • Heup artrose
  • Postoperatieve misselijkheid en braken
  • Neuropatische pijn bij/na chemotherapie
  • Plasproblemen
  • Hielspoor
  • Opvliegers en nachtzweten na kanker behandeling

Is acupunctuur veilig?

Er zijn zeer weinig bijwerkingen van acupunctuur. Er is een kleine kans dat een klein bloedvaatje geraakt wordt waarna er een kleine blauwe plek kan ontstaan.

Verder is acupunctuur niet geschikt voor mensen met een extreme angst voor naalden. Patiënten met een pacemaker of ICD kunnen acupunctuur krijgen, maar elektrische stimulatie is niet mogelijk.

Verblijfnaaldjes kunnen niet gegeven worden bij patiënten met een kunstmatige hartklep of een verlaagd immuunsysteem vanwege een mogelijk risico op infectie. Verder is het belangrijk om te melden als uw lymfeklieren uit uw oksel zijn verwijderd of als u een prosthese heeft.

Wordt de behandeling vergoed?

Zie hier.

Wat is Integrative Medicine?

Deze term is gedefinieerd door een consortium van meer dan zeventig academische centra in ‘de Verenigde Staten, waaronder topuniversiteiten als Yale en Stanford. Met Integrative Medicine/integrale geneeskunde wordt een visie beschreven waarbij:

1. arts/behandelaar en patiënt gelijkwaardig zijn (de arts/behandelaar als coach);

2. de patiënt/cliënt centraal staat, de mens als geheel wordt gezien;

3. er een keuze gemaakt kan worden uit alle beschikbare therapeutische mogelijkheden waarvoor wetenschappelijke onderbouwing bestaat, in de zin van aanwijzingen voor de effectiviteit en bewijs van veiligheid.

Heb ik een verwijzing nodig?

Je kunt zowel met verwijzing als zonder verwijzing geholpen worden.

Wat maakt Artsenpraktijk Leef! anders dan een dry needling therapeut?

Een dry needling therapeut werkt vaak plaatselijk op de aangedane spier. Dry needling is een techniek die ik ook gebruik, maar daarbij zal ik altijd ook een groter spiergebied om de aangedane spier behandelen en een algehele behandeling geven om bijvoorbeeld de pijn te verminderen. Een acupunctuur naald verblijft bij dry needling kort in een spier, welke puur bedoeld is om de spierknoop te laten ontspannen. Bij een acupunctuur behandeling verblijft de naald langer ter plaatsen zodat onder andere lichaamseigen pijnstillers kunnen worden aangemaakt of de doorbloeding kan toenemen. Daarnaast kijken we bij chronische klachten ook altijd met een brede blik naar de leefstijl of andere gebieden die mogelijke een onderhoudende factor kunnen zijn bij aanhoudende klachten. Dit zorgt voor een duurzamer resultaat.

Wat maakt Westerse Medische Acupunctuur (WMA) anders dan Traditioneel Chinese Acupunctuur (TCA)?

TCA werkt vanuit een Chinese visie op gezondheid gebaseerd op eeuwenoude wijsheden en observaties. Zo wordt er gesproken over meridianen, organen (in de figuurlijke zin), wind/hitte/leegte, Yin/Yang etc. Diagnostiek vindt plaats middels anamnese en pols/tong-diagnostiek.
De westerse medische acupunctuur maakt een vertaalslag die makkelijker te begrijpen is in het westen omdat deze gebaseerd is op de huidige anatomische en fysiologische kennis en medische wetenschappelijke literatuur. Westers medische acupunctuur gaat daarnaast uit van een westerse diagnose die met objectieve meetmethodes bepaald kan worden. Een integrale samenwerking is gemakkelijker met de reguliere zorg omdat we elkaars taal spreken.
Verder wordt er in WMA gebruik gemaakt van dry needling en electroacupunctuur, wat niet gebruikelijk is in chinese acupunctuur. In WMA is het dan weer niet gebruikelijk om gebruik te maken van chinese kruiden.

In Artsenpraktijk Leef! maak ik gebruik van beide benaderingen met iets meer nadruk op WMA.

Ik ben al bij een acupuncturist geweest, zonder succes, heeft een behandeling bij Artsenpraktijk Leef! dan nog zin?

Dit hangt af van de werkwijze van de voorgaande acupuncturist. Omdat ik zowel Integraal arts ben en acupuncturist (westers als chinees) kan er zeker nog een meerwaarde zijn. Meermaals heb ik patiënten wel kunnen helpen die bij een eerdere acupuncturist geen verbetering bemerkte.