Acupunctuur & Wetenschap

Wat is westerse medische acupunctuur (WMA)?
acupunctuur

Westerse medische acupunctuur (WMA) is een aanpassing van Chinese acupunctuur, waarbij gebruik wordt gemaakt van de huidige anatomische en fysiologische kennis en de principes van Evidence Based Medicine. Zo wordt uitgegaan van een westerse diagnose en worden de acupunctuurpunten in WMA op basis van de huidige neurofysiologische kennis geselecteerd. Technieken die in medische acupunctuur onder andere gebruikt worden zijn dry needling en electroacupunctuur. Dry needling is een behandelmethode waarbij spierknopen (verdikkingen in spieren) worden aangeprikt zodat deze spier ontspant. Bij electroacupunctuur wordt een acupunctuurpunt via de naald elektrisch gestimuleerd. Dit versterkt het effect van de naald.

Acupunctuur bevordert onder andere de vascularisatie en stimuleert het vrijkomen van lichaamseigen pijnstillers, zoals adenosine en endorfines. Daarnaast heeft acupunctuur een anti inflammatoire effect. Verder kan acupunctuur een effect hebben op het autonome zenuwstelsel, waarbij desgewenst de sympaticus of de parasympathicus geactiveerd kan worden.

De behandeling

Een acupunctuur behandeling bestaat uit het plaatsen van zeer dunne naalden (0.15-0.20 mm) door de huid. Deze naalden blijven, afhankelijk van de techniek en het doel, gedurende enkele seconden tot maximaal 30 minuten zitten.

Veiligheid

Er zijn zeer weinig bijwerkingen van acupunctuur. Er is een kleine kans op hematomen als een capillaire vat geraakt wordt.

Acupunctuur is niet geschikt voor mensen met een extreme angst voor naalden.

Patiënten met een pacemaker of ICD kunnen acupunctuur krijgen, maar elektrische stimulatie is niet mogelijk.

Verblijfnaaldjes kunnen niet gegeven worden bij patiënten met een kunstmatige hartklep of immunodeficientie vanwege een mogelijk risico op infectie.
Verder is het belangrijk om te melden als patiënten een okselklier toilet hebben gehad of een prothese hebben. Er zal dan niet lokaal geprikt worden in verband met een mogelijk verhoogd infectie risico.

Effectiviteit

Acupunctuur is onder andere bewezen effectief bij:

• Pijnklachten

• Lage rugpijn

• Nekpijn

• Knie artrose (osteoartrhitis)

• Misselijkheid

• Slaapproblemen

• Schouderklachten

• Migraine

• Spierspanningshoofdpijn

• Temporomandibulaire dysfunctie

Acupunctuur is onder andere mogelijk effectief bij:

• Allergische rhinitis

• Sinusitis

• Overactieve blaas

• Stress klachten

• Tendinitis

• Heup artrose

• Postoperatieve misselijkheid en braken

• Neuropatische pijn bij/na chemotherapie

• Mictieklachten bij mannen

• Stress incontinentie

• Fasciitis plantaris

• Climacteriele klachten (opvliegers en nachtzweten) na chemotherapie

• Chronische obstipatie

Bron

Overige wetenschappelijke literatuur:

- De World Health Organization publiceerde een lijst met aanbevelingen voor acupunctuur.

- Acupuncture in Medicine: een peer-reviewed wetenschappelijk tijdschrift